lördag 4 januari 2014

Som lovat!

Jag har ju lovat att jag skall berätta mer om det här med mental träning som jag nu gett mig in i. Det är verkligen intressant och jag har nu varit hos Andy två gånger och har en tredje gång inbokad om någon vecka! Det finns framförallt två anledningar till att jag gör det här, jag vill rida bättre och jag är intresserad av den här formen av träning och vill lära mig mer om det. Bästa sättet att lära sig en sak är att göra, i alla fall för mig. Så jag tog tag i saken och ringde till Andy Swärd som var den coach jag kände till som var duktig i ryttarsammanhang. Jag fick en tid för ett informationsmöte och redan när jag satt mig i bilen på vägen hem från detta möte bestämde jag mig för att det här vill jag göra!!

Innan första mötet fick jag fylla i ett frågeformulär på nätet för att vi skulle få fram vilken fokusprofil jag har. Ni kan läsa mer om Garudas fokusprofil här. Detta är ett verktyg som många coacher inom affärvärlden och idrottsvärlden använder sig av. Útifrån dessa frågor får man sedan fram en profil som ska ge en bild av hur man fungerar i olika situationer, var man har sitt fokus någonstans. Dessutom hjälper det dig och coachen att få ett gemensamt språk skulle man kunna säga. Nu är denna form av testning inget nytt för mig och det som kom fram var inte revolutionerande men ändå intressant och faktiskt lite förvånade för både mig och Andy.

Det fyra typerna i fokusprofilen är Blå- Integrator som har fokus på andra, Grön- Utvecklare som har fokus på förändring, Röd- Resultatsökare som har fokus på prestation och Grå- Grundare som har fokus på kontroll. Vid vårt första möte var Andy nog rätt övertygad om att jag var mest röd och kanske grön, med lite inslag av blå och väldigt lite grått. När jag gjort profilen visade det sig att jag faktiskt var övervägande blå, med ganska stora inslag av lika mycket rött och grönt och med väldigt lite grått. Det som förvånade oss var att jag faktiskt hade mitt största fokusområden inom Integratorfältet och inte inom det röda Reultatsökarfältet. Så det kan bli. Tänk att jag faktiskt är en omtänksam människa som tycker om att vara enig med andra?? Suprise, Måns såg skeptisk ut när han fick höra det!! För i de flestas ögon och även i mina egna är jag nog mest flammande röd!

Kontentan av det hela är att jag måste träna på att vara lite mer grå eftersom det är där jag brister, jag måste skaffa mig bättre kontroll och vara mer fokuserad. Detta innebär att den virriga, pratiga och okoncentrerade Titti får hålla sig undan när jag tränar hädanefter. Jag har redan börjat och försöker verkligen att koncentrera mig under alla ridpass och träningar. Dom som rider med mig kommer hädanefter förmodligen att tro att jag är skitsur men det är jag inte jag är bara mer grå!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar