torsdag 16 januari 2014

Ogilvy padden!

Hej har lite torka på blogginlägg  just nu känner jag! Förslag mottages gärna! Så därför skriver jag ett meningslöst utrustningsinlägg här. För det verkar tillhöra ett måste i de flesta bloggar att ha med inlägg om utrustning. Själv skriver jag nog rätt så sällan om utrustning, förutom om alla mina misslyckade sadelköp då! Jag tycker att det är rätt så  tråkigt att läsa om andras utrustning, men det kanske bara är jag som tycker det. Blabla för att komma till saken så tänker jag faktiskt nu skriva ett litet utrustningsinlägg och recension här!

Jag har nog nämnt att jag köpt en Ogilvy padd men nog inte mer än så. Nu har jag använt den i några veckor och jag måste faktiskt säga att den är över all förväntan faktiskt. Att jag skaffade denna svindyra historia, för svindyr är den, beror på ren desperation! För det första för att jag alltid har ont i ryggen. Den senaste tiden har det varit gansk illa och jag tänkte att något måste göras. Efter att ha läst lite här och var om denna padd och att den skulle hjälpa mot både det ena och det andra så tänkte jag va katten, det är ju bara jul en gång om året och önska sig kan man ju alltid och så fick jag den av min mamma. Jag tycker faktiskt att den har hjälpt för mina ryggproblem! Nu har jag inte alls lika ont i ryggen efter ridningen som innan. Nu har jag mest ont i ryggen från stolen på jobbet men det är ju en annan historia.

För det andra så dövar padden mitt dåliga samvete då det gäller Knattens sadel som ligger sådär på honom. Nu kan jag i alla fall tro (för jag vet ju inte säkert om den hjälper honom) att den avlastar och jämnar ut trycket så att sadeln ligger mindre fel i alla fall. Vilket känns bra i min själ nu när han skall sättas igång och medan vi väntar på en ny sadel!

Så mitt betyg är följande!
Funktion människa: 4 av 5 gumpar. Lite ont i ryggen har jag allt fortfarande.
Funktion häst: 3 av 5 ryggar. Jag kan inte med 100% säkerhet säga att den hjälper Knattens rygg!
Utseende: 1 av 5 stjärnor. Jag tycker faktiskt att den är skitful! Kan bero på att jag valt färgen musblack, men jag är inte imponerad av de andra färgerna heller.
(Jag antar att utseendet även är en vanesak? Jag tyckte att utsvängda jeans först var skitfult, sedan skitsnyggt och nu åter skitfula så om ett år eller så kanske jag tycker att padden är jättesnygg!)
Pris: - 1 minusgrader.  Den är rätt onödigt dyr kan jag tycka (som all annan ridutrustning)!!
1900: -för en skumgummi bit, även om det nu är tempurskumgummi!!

Sammafattningsvis kan man säga att på det hela taget är jag nöjd med själva padden men tycker att den är ful och dyr!! Nu är det upp till er själva att bedöma om det är något för era sadelkammare!!

3 kommentarer:

  1. njääee.... sådär är den tycker jag, och svindyr, sen blev det lika jäkla dyr med nån gel i och sen struntade jag i alltihopa och kör på den gamla väl användna fårskinnspadden :) jag testade runt för att jag hade en häst med sammanväxningar och en med kissinspines och skumma tics men de var ju lika knepiga utan sadel utan ryttare och utan att man ens var nära så fan vet. den ena var min "stora bäbis och bästa kompis" som nu går på de oändliga gröna ängarna "på andra sidan" och den andra är utlånad till en elev på en hästutbildning. flera tusen kronor senare vet jag ännu inte om nån av paddarna levde upp till det trolleri jag hoppades på. testpiloterna var för skruvade helt enkelt.

    "silverbjälke"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä paddarna hjälper kanske mest som en placebo för oss! Det känns bra och ser mjukt och gosigt ut! Men Jag tycker nog att den har varit bra för min rygg, men det kan också vara en palceboeffekt;)!!

      Radera
  2. Jag undrar då vart du har köpt den? :-) Jag hittar bara dom som kostar runt 2600kr, har hört att den är bra för unghästar när dom håller på att bygga om sig :-)

    SvaraRadera