fredag 3 januari 2014

Har du koll på din logga!!

Kommer ni ihåg förr förra julens debatt gällande ändringarna i TR? Då fick dessa ändrigar läggas på hyllan ett tag men nu har dom plockats fram och dammats av igen. Har du koll på din tävlingsutrustning, om inte så har ridsportförbundet gjort ett mycket pedagogiskt material som du kan se här och här. Jag har som tur var inte längre några tävlingsschabrak blaffiga loggor så jag behöver inte oroa mig för det i alla fall. Men det är lika bra att lusläsa reglerna ändå, för hur var det med sadel och benskydd, kan jag ha mina Veredus skydd och är det lönt att skaffa en Bruno Delgrange sadel, deras logga går ju inte av för hackor precis?

En annan sak jag tänkt på är att några som man inte hörde så mycket från när det begav sig med ramaskrina kring loggor var tillverkarna, eller så kanske jag  missade det? För tillverkare måste ju vilja att deras märkning skall synas både stort och smått på allt och alla. Kan detta vara ett steg mot att märkeshysterin avtar inom ridsporten? Eller kommer Kingsland, Equlityline, Equiline, Veredus mfl, mfl börja lobba stenhårt för sina loggor? För om man inte kan få spons så är det ju inte lönt att köpa utrustning med blaffiga loggor om man ändå inte får visa upp den offentligt, vilket många tillverkare måste tycka vara väldigt irriterande!

Tänk som det kan bli och jag som äntligen har fallit för trycket gällande märkeshysterin och börjat samla på mig både det ena och det andra "rätta" och snygga emblemen på min utrustning!! Vad tycker ni där ute den här gången då, har ni redan rensat i tävlingsgarderoben?

Nedan följer ett utdrag ur TR  Gemensamma regler s.26:
 
Gäller from 1 januari 2014

Identifiering av tillverkarmärkning (ej sponsorer)

På tävlingsbanan under tävlingsritten eller motsvarande och under prisutdelningar



får namn eller logotyper på tillverkarmärkning som identifierar tillverkaren av ickesponsrade

kläder och utrustning förekomma. På ridkavaj/frack får synlig tillverkar


märkning förekomma på knappar. Övrig synlig tillverkarmärkning får förekomma på



ficklock eller 3cm² på annan placering. På ridskjorta/ridblus får synlig tillverkarmärkning

endast förekomma på en maximal yta av 3 cm². På ridbyxa i hoppning, distans

och i fälttävlans hopp prov och uthållighetsprov får synlig tillverkarmärkning endast

förekomma på vänstra benet med en maximal yta av 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred)

och på en bakficka, tillverkarmärkning på byxans linning och fickkant får förekomma.

På ridbyxa i dressyr och Working Equitation får synlig tillverkarmärkning endast förekomma

på byxans linning och fickkant. På vojlock/schabrak får synlig tillverkarmärkning

förekomma med en maximal yta av 200 cm² på varje sida.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar