torsdag 23 januari 2014

Står och stampar!!

Jag står och stampar både bokstavligt och bildligt. Stampar för att det är så förbaskat kallt och stampar eftersom det händer nada på ridfronten för tillfället. Musseman har hoppfri vecka och Knatten går ju bara och latar sig eftersom han tycker så förbaskat synd om sig själv och bara piper över att han har ont i benet hela tiden;(! Kollade honom på lina en stund igår och han såg bättre ut i gårkväll än i tisdags morse, men han är fortfrande inte helt hundra. Inte enligt mitt öga i alla fall. Birgitta skrev på sin sida om diffusa hältor som ni kan läsa här.

Subtila hältor eller hältor punkt är något jag ser ÖVRALLT numera! Man blir helt skadad då man har en häst som inte är riktigt hel i benen. När jag ser andra rida sina hästar så tycker jag nog att minst 75% av dom går orent! Det måste väl ändå vara synvillor hoppas jag!! Jag litar inte på mitt omdöme alls när det gäller hältor för tillfället.

Halt, ohalt, ojämn, markerar, ren fan vet alltså! Skitsvårt är det. Brukar ni också bli sådana att ni läser in för mycket i en hästs beteende eller rörelsemönster när ni rider eller ser dom från marken?? Ett tag levde jag efter devisen att så länge dom inte är tregradigt halta så är dom inte halta heltenkelt, alternativt känn inte efter eller kolla dom utan bara rid. Jag har helt tappat det tänket numera och frågan är om det är på gott eller ont? Man kan ju simulera fram hältor i huvudet faktiskt och rida därefter så att hästen inte går fram alls och därför inte går i någon jämn takt och på grund av detta känns oren! För tillfället vill jag knapptt titta på hästen när jag kommer till stallet!

Dessutom gör Russ något märkligt med frambenen främst det han smällt i men även med det andra. han går och stampar med dom i marken när man leder honom. Något stör honom uppenbart och han ser rätt tjurig ut när han gör det?? Någon som varit med om detta. Dessutom förefaller det som om att han blivit väldigt känslig för beröring på skenbenen och kotorna på båda fram. För han drar ibland till sig benen skitsnabbt när man råkar nudda vid dom när man ska borsta eller känna på dom? Detta är något som tillkommit nu de senaste dagarna? Detta beteende gör mig ju inte lugnare precis för i min fantasi så har väl hästskrället fått fibromyalgi eller något, då kan man väl vara känslig för beröring och känna smärta vid en lätt touch. Enligt Jonas kom troligen inte hältan på höger fram från kotan utan från blödningen för han reagerade överhuvudtaget inte på böjprov. Men hur kan man veta det säkert och borde den inte vara över nu det är ju mer än tre veckor sedan han slog på sig, om det nu var det han gjorde??

Mal, mal, mal gör tankarna samtidigt som min frustration bara blir större och större. Jag vill hoppa, jag vill tävla, jag vill använda mina nya mentala kunskaper, jag vill komma vidare, jag vill, vill, vill så mycket! Men stampar bara på här! Kanske inte ett av mina bättre inlägg men jag fick kräka av
mig i alla fall, tack för att ni lyssnade, eller inte:)!!!


4 kommentarer:

  1. Jag förstår din frustation. Har själv suttit i din sits för ett par år sedan och som du skriver tycker man att alla hästar ser lite ojämna ut. Jag känner alltid efter om hästen är halt när jag börjar dagens pass!

    SvaraRadera
  2. Jag vågade inte ens läsa Birgittas inlägg. Jag är Hippokondriker ut i fingerspetsarna efter alla halta hästar. MEN jag tror att det är som du skriver också, man kan faktiskt rida hästarna orent... så. Jag litar på de människor jag har omkring mig som säger att hästen är ok :)

    SvaraRadera
  3. Tricky,tricky!! ätr nog allt jag har att säga! Fast just nu känns djuret ok;)!!

    SvaraRadera