torsdag 27 februari 2014

Öva med Hippson

I går red jag bara Knatten och det kändes faktiskt lite så där. Jag gjorde den här övningen med honom, ni får själva gå in och läsa vad går ut på i detalj. Syftet är i alla fall att få "en rak häst med elastisk galopp" Jag är lite tveksam om vi uppnådde detta syfte och mål! Knatten var pigg och fin när vi skrittade runt anläggningen men när vi kom in på lilla utebanan bara dog han! Han ville verkligen inte gå fram alls och detta oroar mig faktiskt lite.

Jag kan verkligen inte se eller känna någon hälta och efter ett tag blir han väldigt fin men jag är ändå nogjig! Jag har därför bestämt mig för att rida på som vanligt nu i mars och sedan köra upp honom för en sista koll i nästa månadsskifte igen! Då har jag förhoppningsvis börjat studsa honom lite på små hinder också och fått upp honom i lite mer kondition. Han har ju faktiskt aldrig varit någon turbohäst när han inte är uppe i full tävlingskondittion, han har nog alltid varit rätt trög i de perioder när han vilat ett tag och sedan satts igång?? Att det ska vara så svårt att minnas!

I dag har jag båda hästarna så jag skall klura lite på vad jag ska ha för upplägg för var och en av dom i dag. Knatten skulle jag nog helst rida ut och Musse behöver nog trimmas lite, jag ska kolla upp lite övningar på Hippson som man skulle kunna göra med honom. Nu iväg till jobbet, vi syns!

2 kommentarer:

  1. Han har inte lite magproblem kanske? Det behöver inte synas eller märkas så värst, men just att de inte vill gå fram riktigt, kan kännas lite knackiga någon dag då och då, man liksom har känslan av att de inte är helt rena, men så ser det helt ok ut ändå, har iaf jag erfarenhet av att det kan vara magsår/magkatarr. Bara en tanke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. inget jag tänkt på faktiskt, kanske värt att kolla upp det! Han är bra i sin mage och jag tror inte han är stressad men ingeting är omöjligt så tack för tipset:)!/ titti

      Radera