måndag 10 februari 2014

Summering helgen!

Då har jag och Musse debuterat tillsamman i tävlingssammanhang och det gick ju sådär. Jag är nöjd med Musses insats men inte så nöjd med min egen. Vi hade två ner i första klassen i fas 1 och ett ner i andra i första fas 1 klass två. Det jag är missnöjd med i första klassen var att jag blev lite passiv i min ridning, jag tror att jag tänkte för mycket på den mentala biten så att jag missade själva handlingen om ni förstår vad jag menar. Efter lite coaching från M ändrade jag min ridning i andra klassen och blev mer aktiv vilket medförde att jag hade bättre flyt och kom bra på de mesta förutom det hinder jag rev. AN filmade så filmer kommer på Ytuben någon gång framöver.

Gällande min Game Agenda så tycker jag nog att följde den så det fungerade i alla fall. Tyvärr avspeglade det inte sig i resultatet men det är väl som med allt annat att träning ger färdighet,
detta var ju första gången jag tävlade sedan jag började gå hos Andy så man kanske får ge det lite mer tid;)! Tålamod är ju dock inte en av mina dygder!! Men jag fortsätter att kämpa på. Nästa tävling med Musse blir inte förrän första helgen i Mars för jag tänker att vi skyndar långsamt. A Ägare var i alla fall nöjd och klarade av tävlingen med bravur utan att fullständigt flippa ut i nervositet;)! Det var hur som helst en mycket trevlig dag med trevligt sällskap och hyfsad ridning!!

Sedan var det det här med framridning på lite lägre nivåer, galen!! Folk poppade runt som poppkorn ute på framridnignen. Jag skrämde väl skiten ur både ett och två ekipage genom min blotta närvaro. En åkte av när vi möttes då hennes häst tvärnitade och vände när jag och Musse kom i mot dom i helt vanlig arbetsgalopp. Ett annat ekipage bockade runt banan efter att vi mötts ocskå det i helt vanlig arbetgalopp på spåret. Visseligen låter Musse en hel del då han galopperar men ändå! Jag hörde sedan ryttaren klaga högljutt för mamma att "måste dom rida så fort här ute".  Svaret i min tanke var, ja det måste man man kan ju för fanken inte sitta och rida fram i kort dressyrgalopp och stanna varje gång man möter en mötesrädd häst!! Har man en mötesrädd häst så få man faktiskt se till att kunna hantera det innan man åker ut på tävling, det tycker jag i alla fall.

Efteråt när vi pratade i bilen kunde vi konstatera att många av ryttarna ute på tävlingar på lokal nivå har alldeles för heta hästar i förhållande till sin ridförmåga. Väldigt många har anmärkningsbart dålig balans vilket medför att så fort hästarna rör sig lite "utanför ramen" så hamnar ganska många ryttare i obalans vilket gör att hästarna skjuter iväg, bockar eller skyggar. God balans på hästryggen är inte bara att sitta kvar utan att kunna följa hästen i dess rörelser och samtidigt själv kunna hålla sin position och balans. Något att fundera på ni tränare där ute mycket balansträning för era elever tack!!


Möte med Peder och Flipp`s Little Sparrow som inte var mötesrädd!!                       Foto:Ewa Levau

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar