torsdag 6 februari 2014

Ska jag ? Ja det ska jag nog!!

Jag har ju aldrig tävlat dressyr även om jag lekt med tanken att jag kanske skulle göra det någon gång? Nu har jag i all fall fått för mig att jag ska starta på våra dressyrtävlingar här hemma i slutet på Mars. Jag tänkte på det förra året men då var det mycket viktigare hopptävlingar att åka till den helgen. Det här året däremot kommer tänkte jag att jag kan ge dressyren en schans! Knatten kommer
inte att vara  riktigt igång med hoppningen vid den tiden och då kan jag lika gärna passa på att tävla dressyr den helgen när det ändå erbjuds tävlingar på hemmaplan, att jag skulle köra iväg till en dressyrtävling lär inte hända. Dessutom behöver jag ett "riktigt" mål för att skärpa till mig i min ridning på backen nu när jag än så länge inte hoppar. Så vad säger ni dressyrvänner där ute är det en plan som låter vettig? Eller är jag helt ute och cyklar, jag tänker nog ge det en chans ändå:)!

Nu kommer vi till vilken klass jag ska rida, det enda dressyrprogram jag ridit igenon är L:B2, tror jag, riktigt förbaskat skittråkigt om jag inte minns helt fel. Jag vill göra roliga grejer som förvänd galopp och byten och annat dressyrigt!! Enligt proppen finns det Lätt B:3, Lätt A:3 och Medelsvår C:1, jag antar att det är de enkla programmen under helgen! Jag är inte ute efter resultat och rider jag på 50% så är jag glad och nöjd, jag vet att det inte är godkänt men för mig är det bra! Jag vill ju rida och träna på ett program som ger mig så mycket variation som möjligt i min ridning i vardagen förstår ni hur jag tänker. Jag får väl ladda ner programmen och läsa dom men ett råd från er ärade dressyrryttare hade nog inte varit dumt! Följ länkarna nedan så ser ni russ och tant rida dressyr, filmat för ca två år sedan!!

https://www.youtube.com/watch?v=Asbd67Ez1vY

https://www.youtube.com/watch?v=-ZkUsTgHsFM

4 kommentarer:

  1. Gör det, Du behöver motivationen och känslan av mål igen. Hästrackarn behöver göra nåt utan att belasta upp sitt ben. MEN men men, jag gjorde exakt samma sak för ca 2 år sen av exakt samma skäl och det höll på att bli tokigt. Han gillade inte riktigt de krumbukter vi nötte in (ist för att bara göra dem för markarbetets skull) under vår dressyrträning och sen själva tävlingen på det. Han förknippade både paddocken och ridhuset med detta under en tid efteråt och han blev svår att markarbeta. gjorde motstånd, blev "stark" och tjurskallig och hans headshaking liknande tics ökade. var vaksam på signalerna, han kanske hatar dressyren när den blir dressyr och inte längre är "bara markarbete" Min nämnda häst hatar dressyr över allt annat fortfarande och eftersom det är bokstavligt talat hopplöst så gör vi det inte.

    = kul grej, kör som fan men var vaksam så det inte blir kontraproduktivt för kommande igångsättning.

    silverbjälke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska tänka på det men tror inte att det blir några större problem;)! Vi ska inte satsa på att gå i perfekt rätt dressyrform utan mest bara göra rörelserna. Dessutom blir jag ju en erfarenhet rikare! Sedan är ju Knatten faktiskt "hälften" dressyrhäst, han har ju blodet från morfar sin att falla tillbaka på;)!

      Radera
  2. KUL! Heja dig, snygga var ni med vita lindor och allt, det har inte ens jag ( kan inte linda...) ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja vi ska vara skitsnygga på framridningen med vita skydd och allt, jag ska be någon fota!!

    SvaraRadera