torsdag 27 februari 2014

Vilken typ av häst?

Här kommer en liten fundering. Vilken typ av häst gillar ni där ute, för alla är vi olika och har olika preferenser och så är det väl med hästar med. Vissa gillar dom där som är känsliga och lite toppade medan andra gillar lugna och sävliga hästar.

Själv gillar jag nog ett mellanting, hästar som är rätt så okänsliga och kola på marken medan dom gärna får vara lite på tårna när dom rids! Jag skulle aldrig klara av att ha en alltför känslig häst som inte klarar av höga ljud och plötsliga rörelser, eller rättare sagt en sådan häst hade inte klarat av mig. Jag är rätt så burdus i min framfart, bullrig med hastiga rörelser. En känslig häst hade fått tuppjuck i min närhet och jag hade inte heller klarat av att ha en häst som sprätte runt för minsta lilla. Sådana hästar gör mig galen och rätt så irriterad. Jag kan ju givetvis skärpa till mig om jag nu nödvändigtvis måste hantera den här typen av häst men då är jag inte så glad;).

Som tur är så har jag lyckats välja den coolare typen av hästar, eller så har dom hästar jag haft i min ägo bara blivit helt avtrubbade och lobotomerade? Det kanske är så det är? Att dom av ren självbevarelsedrift måste vara lugnet själva när dom har mig som vårdnadshavare? Vad tror ni, formas hästen efter hur man är som person eller väljer man häst som passar ens personlighet.  Kommer ägget eller hönan först??
Loj är bara förnamnet!!

8 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt att hästen vänjer sig vid att du är små hysterisk och därför skiter i det. Jag gillar när de är på gränsen till för heta och starka på banan, tyvärr har de även mycket egna planer :( De måste stå still och vara lugna utan ryttare annars får man tuppjuck men gärna smågalna energiknippen under ryttare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så vill jag ha dom!! Russ har skenat runt med mig i 1.20 med 18 fel för att sedan gå in och göra en perfekt runda i 1.30 med noll fel när han sprungit av sig!!

      Radera
  2. Jag har "mjuk energi" som min hundtränare säger ;) Jag kan inte ha hästar som är för skarpa, utan behöver en häst som är mjuk i sättet och som inte behöver för många tillsägelser för att fungera. Jag har en tendens att vara "för snäll", nämligen. Jag gillar hästar som har egen bjudning och och de får gärna vara lite mindre i storlek och kvicka i reaktionen. Det brukar bli en bra kombo med mig som är lugn och långsam, då kompletterar vi varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls min typ av häst! Dom hade varit nervösa vrak med mig:)! Tur att vi alla är olika!!

      Radera
  3. Jag föredrar välridna hästar. De ska ha mycket bjudning såklart och absolut att de kan göra lite glädje skutt osv, men tokiga hästar som man inte har någon kontroll över tycker jag inte blir roligt att rida i längden. Är van med många olika hästar men det finns ingen bättre känsla än att sitta på en pigg och glad häst som är välriden och lydig! :) Även fast min egna häst inte är det i alla lägen men haha! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst ska dom vara välridna och pigga! Det det jag strävar efter i min ridning, ibland når jag fram ibland inte;)!!

      Radera
  4. Mina hästar får gärna vara explosiva i ridningen, heta och framåt. Dock inte något bock i sig då jag varit med om en ridolycka som orsakades just av detta.
    Gillar hästar som är lite försiktiga och försynta i hanteringen då jag tycker det är lättare att få ett personligt band till de hästarna.
    Väldigt fin och trevlig blogg du har! Ha en fin dag.

    komkoma.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och kul att du gillade min blogg, nu ska jag besöka dig!:)

      Radera