måndag 3 februari 2014

Laddar med lite världscup

Missade att publicera detta inlägg så det är lite sent men här är det ändå!

Jag sitter här och kollar världscupen i hoppning på svt play. Jag är hopplöst efter då denna sändning är från två veckor sedan! Sedan ska jag iväg och hålla i Pay and Jumpen vi ska ha där hemma. Ännnu är det inte försent att anmäla!! Jag har äntligen skaffat mig ett par termobyxor så i dag ska jag inte frysa i alla fall!

Tömkörningen av Russ fortsätter och nu har jag lyckats att pricka in och vara helt själv i ridhuset! I går tränade vi på övergångar och lite samlingar längs med spåret. Jag tror att Knatten skulle kunna lära sig passage ganska lätt om man bestämde sig för att göra det. Vi gymmade även över skritttbommar för att Knatten ska få lyfta och sträcka på benen. Först med lite längre avstån i mellan och sedan med lite kortare avstånd. Jag kör i repetitioner precis som när man styrketränar själv. Jag ska enligt min sjugymnast göra 10-12 repetitioner på mina övningar så då får Russ göra det med! Han såg fortfarande fin och fräsch ut och har börjat få in lite svävmoment i traven. Han försöker även att galoppera mellan varven fast han inte får! Nu är det inte så lång tid kvar innan jag får sitt upp igen:)!! Om inget oförutsett händer då vill säga. Jag såg allt hur han spökade runt i hagen senare på kvällen. Hästen har inga som helst problem att röra sig i alla gångarter på väldigt liten yta.

Knatten får för tillfället inte gå i den stora hagen eller ihop med någon annan häst vilket jag gärna vill att han ska göra annars. Men stora hagen är väldigt ojämn nu när det är fruset och jag vågar faktiskt inte riskera att han vrickar sig av den anledningen. Sedan är det ingen annan häst i vårt stall som gillar gå ihop med Knatten eftersom han är så himla jobbig, han vet aldrig när det är dags att sluta. Han måste gå med en häst som säger ifrån skarpt men vänligt och som inte är allt för mycket för att leka. Knatten kan stå och gnabbas i evigheters evighet om ingen sätter stopp för honom. Vissa hästar blir tokiga på honom och antingen smäller det eller så hakar dom på och då kan det bli lite för bra med lekandet. En tålig lite, tjurig bestämd men ändå snäll häst krävs. Som det är nu har Knatten långa sessioner med grannhästarna i lilla hagen och beroende på vem det är så är det gnabb eller hångel som står på agendan.

Nu frukost och sedan iväg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar