fredag 19 juli 2013

Att göra en målplan

Här kommer ett exempel på hur man kan sätta upp en målplan för sig själv. Ta din dator och öppna upp ett dokument eller varför inta vara lite oldschool och ta fram papper och penna.

MÅLPLAN
  • Huvudmål
  • Delmål
  • Hur känns det när jag nått mitt mål
  • Vad är mitt önskade läge (Hur man föreställer sig att det känns och hur det är när man nått dit man önskat)
  • Hur firar jag när jag nått ett delmål
  • Hur firar jag när jag nått ett huvudmål
  • När ska jag ha uppnått delmålen. Datum.
  • När ska jag ha uppnått huvudmålet. Datum
  • Hur ser nuläget utför dig som ryttare. Fysiskt? Mentalt?
  • Hur ser nuläget ut för häst. Fysiskt? Mentalt?
  • Vilka hinder kan jag stöta på. Hur kan jag möta dom? Hur kan jag ta mig förbi dom? Vilka olika alternativ finns för att ta mig förbi dom?
  • Vilka möjligheter finns?
  • Vad kan jag ta med mig från  varje delmål som uppnås?
  • Vem kan uppmuntra mig/hjälpa mig på vägen? Hur kan den personen uppmuntra mig/stärka mig? Hur kan jag själv uppmuntra och hjälpa mig under vägen? Hur kan jag stärka mig själv?
  • När sätter jag igång? Datum____________
Nu ska jag själv sätta mig och fylla i min målplan, för man ska ju leva som man lär har jag hört;)! Just nu är det lite luddigt för mig vad jag har för vision och vad som är mitt huvdmål och vilka delmålen är. Det blir väl så när man tar en paus?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar