onsdag 3 juli 2013

Misstag eller utmaning

Jag satt här och ögnade igenom mitt lilla häfte med anteckningar om coaching och mental träning.
Vissa av grejerna har jag nog allt haft lite hjälp av i min ridning. Framförallt genom att fokusera på vad jag gör bra och försöka upprepa detta nästa gång och se på det som gick dåligt som en utmaning i stället för att se det som fel. Det är lättare att ta tag i felet om man i stället ser det som en utmaning och ta sig an den och "göra om och göra rätt", som en gammal chef till mig brukade säga. Kanske inte alltid så lätt, men ett bra sätt att ta sig an misslyckanden eller motgångar. Annars är jag ju rätt så pessimistisk i mitt synsätt.

Nästa gång du rider kan du försöka kan du ställa dig dom här frågorna:
1. Vad gjorde jag bra i min ridning idag?
2. Vad tyckte andra jag gjorde bra i dag,  tränare observatör?
3. Vilken utmaning vill jag ta mig an i min ridning nästa gång?

Lundahoppet i år var ett väldigt bra exempel på hur jag kunde använde mig av detta sätt att tänka! Så här hade jag kunnat svara på frågorna för min ridning i första klassen en 1.30 som faktiskt gick rätt åt skogen!:
1. Jag hade bra galopp och jag backade inte.
2. Mr B tyckte att galoppen var bra och att jag inte backade!
3. Utmaningen till nästa dag var att rida mindre forserat och räta upp mig på linjerna och vänta in hindren.

Vilket jag ändrade till nästa dag men det blev tyvärr lite för bra eftersom jag då glömde skänkeln så att vi fick ett stopp, givetvis var utmaningen för dag tre då att inte glömma skänkeln. Till slut fick vi ju faktiskt till en jämn och fin runda i 1.35 med noll fel på hinder och ett litet sketet tidsfel i fas 1. Det tycker jag var en rätt så bra upphämtning då vi började helgen med 18 fel!!

Prova själva och se om det hjälper er något! Fler tips på hur du stärker dig mentalt kanske dyker upp här.

"Man lär sig av vad man gör rätt och får erfarenhet av sina misstag!"




 
 
Efter den här rundan var jag så nöjd över min ridning!
Foto: Ewa Levau
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar