fredag 19 juli 2013

Struktur??

Hur brukar ni göra där ute är ni strukturerade i ert ridande. Jag var det inte innan men numera brukar jag försöka att ha en plan med mina ridpass och kanske även ha någon form av övning klar för mig när jag ska rida. Tidgare tyckte jag att det var lätt att man bara harvade runt på en volt men numera händer detta myket sällan. Det behöver verkligen inte vara komplicerat det man planerar för sitt ridpass och tryter fantasin kan man ju alltid galoppera!! En hopphäst kan aldrig galoppera för lite enligt mig! Övergångar och tempoväxlingar är en annan sak som man alltid har nytta av, detta är något som även är bra att göra när man rider ut och bara rider rakt fram.

Bestämmer jag mig för att rida någon speciell övning så tittar jag i mina hippsonövningar eller går in på hippsonsidan. Då utgår jag ifrån vad jag är ute efter att uppnå för tillfället, som exempelvis rakriktning som är Knattens stora svårighet, och då hittar jag kanske en eller två övningar som syftar till att öka rakriktningen och så håller jag mig till dessa övningar i de olika gångarterna. Då tycker jag att jag får ut mycket mer av varje ridpass än om jag bara hoppar upp och rider. Jag har därutöver en tumregel när jag rider på banan eller i ridhus och det är att växla varv ofta, helst inte mer än två varv i varje varv på fyrkanten. Gör jag en övning i höger varv skall den alltid göras lika många gånger vänster. Allt för liksidigheten;)!! Ja lite så lägger jag upp mina dagliga ridpass.  Varje ridpass kan ju faktiskt ses som små mål och delmål i sig!
 
 
 
Här kommer ni direkt till övningarna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar