måndag 8 juli 2013

Planering och mål

Nu är det alltså dags att ta itu med med ridningen igen, fast inte i dag för det är det alldeles för varmt för. I morgon kväll kanske efter falsterbo. Nu ska jag snart iväg och besiktiga släpet och jag är ganska nervös för att jag kommer att behöva laga det för flera miljoner! Den tiden den sorgen, om någon timme alltså.

Häromdagen skrev jag ju om hur man kan tänka för att ge sig själv feedback i dag tänkte jag skriva om planering och mål!

Det första man måste ta reda på är vad man vill och hur man ska jobba mot detta mål.
  • Mål ska vara konkreta, mätbara, motiverande och lagom utmanande.
  • Bestäm hur du ska nå dina mål. Ställ dig frågor som, vad du skall göra, vilken hjälp behöver jag, hur är det när jag har uppnått mål eller delmål, vilka svårigheter kan jag råka ut för och vad gör jag då?
  • Gör upp en plan för hur du ska nå dina mål. Om du känner att planen känns jobbig och svår då kanske även målet är för svårt, var realistisk. 
  • Fundera på vart du vill komma, målen ska vara roliga samtidigt som dom är en utmaning.
  • Föreställ dig hur det känns när du nått målet.
  • Sätt upp delmål och använd dom som avstämmare. 
När du har satt upp din plan och mål är det bra om du gör en analys av hur det ser ut i nuläget. Nuläget påverkar hur långt det kan vara till målet.

Nu kan du fundera på om detta är något som jag vill eller är det något jag tror att jag vill. Är detta något jag tror att jag förväntas att vilja????

Du kan då kanske upptäcka att de mål som du satt upp inte är det du verkligen vill utan något som du förväntar dig  att vilja. Är det så blir vägen mot målet bara jobbig och tråkig och då mår du varken bra eller har roligt när du försöker nå dina mål.

När du nått delmål och mål tillåt dig då att vara både glad, nöjd och stolt!!

Mitt uppe i ett av mina delmål som gjorde mig både glad och stolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar