söndag 14 juli 2013

Farligt gräs och tävlingsplanering

Här går allt på lite halvfart faktiskt. I går masade jag mig i alla fall ut och red en liten runda. Knatten var pigg i dag med, stort frågetecken på det?? han var ganska spänd och han smög fram i början av turen. Tydligen är bilar på landet mycket farligare än bilar i stan för den första bilen vi mötte var han rädd för.

Vi fortsatten en bit på asfaltvägen och sedan tänkte jag mig en liten galopp på grässträngen vid ån. Nej tack sa Knatten och vägrade att gå ut i gräset! Helt allvarligt, en häst som är rädd för att gå ut i gräs det är inte normalt. Mitt antagande att Knatten skulle var en helt värdelös terränghäst fick här ytterligare ett bevis. Efter en del dividerande gick han motvilligt ut i gräset och då betedde han sig som att han gick på glödande kol, spänd vara bara förnamnet och han ville knappt gå framåt. Att fatta galopp på honom gick ungeför lika bra som när man skulle fatta galopp på en ovillig ridskolehäst på sjuttiotalet, alltså inte.

Till slut gick det i alla fall att få Russ i galopp och då var det MYCKET ben för att hålla kvar honom i den. Till slut slappnade han av och insåg att gräset nog inte skulle svälja och dra ner honom i avgrunden, då var det riktigt härligt att galoppera där i sommarkvällen längs med ån.

Jag måste nu skärpa till mig och börja ta sommarridningen på lite allvar. Jag har anmält till tävlingar och som det ser ut så tävlar jag hemma i mitten av augusti och sedan bär det av på meeting på Grevagården. Jag har anmält till Champion of the Youngsters.  Detta har varit planerat en tid och om allt går som jag önskar så åker vi näst sista helgen i augusti, må alla ben vara med oss!!


                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar