tisdag 18 augusti 2015

Blåsväder

Tack och lov så har det sluta att blåsa så våldsamt. Det ganska besvärligt att rida när det blåser tycker jag! För mig  så är det extra svårt att hålla fokus då och det är ju inte lätt för mig annars heller. Harry är lite extra svår att styra när det stormar då han ogärna går i motvinden utan heller vill springa åt ett annat håll! När Harry inte vill svänga ja då vill Harry inte det utan kan glatt pipa iväg åt andra hållet i stället.
 
Vi rider på en gräsbana som på en långsidan är utan inramning och som gränsar mot ett fält! Där brukar Harry försöka springa ut och han är riktigt kvick när han gör sina försök så ofta lyckas han trots att jag verkligen försöker passa på honom. Jag får skylla på att han är unghäst och ovan vid att bli styrd! När det dom här dagarna har stormat så har Harry varit extra olydig längs med denna långsida! En av de dagar det blåste mest så avstod jag faktiskt från att galoppera då jag inte kände att jag hade riktig koll på honom.
 
Annars så rider vi numera i alla gångarter utan staket! Det är rätt så svårt med en unghäst men kanske ändå bra för då får dom ju lära sig att går rakt fram utan stöd från en vägg?? Jag vet inte riktigt hur man ska tänka om det? Är det en för eller nackdel att rida unghästar på ett fyrkantspår utan staket! Nackdelen som jag ser det är ju att dom blir extra vingliga och då är det svårt att hitta någon jämn takt att rida i. Fördelen vet jag faktiskt inte riktigt vad det ska vara, någon?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar