fredag 14 augusti 2015

Harry vill bestämma själv!!

I går longerade jag Harry och vi hade en riktig dust faktiskt. Harry vill helst inte gå i höger varv för där tar det emot lite mer än i vänster. I vänster varv är han som en ängel men i höger varv försöker han att vända och smita över i vänster varv i stället. När han inte får svänga till vänster så backar han. Tyvärr så var steketet nere på ena kortsidan av banan, vilket Harry märkte ganska snabbt och drog nytta av så att han kunde försvinna ut i periferin från banan.

Sedan skulle han INTE gå in där igen. Nu är jag ju ganska envis av mig och inte den som ger mig i första taget. Så efter lite trixande fick jag in honom på banan och han började sopringa runt mig fint fast hela tiden så drog han sig lite längre och lite längre mot hålet på kortsidan för att när han väl hade fått mig dit han ville så smet han ut igen!! Lite smart är han nog allt. När jag väl kommit på detta och bara tvärvägrade att flytta mig från min fläck när han började backa så gav han sig till sist och sprang fint i det högra varvet varpå han fick väldigt mycket beröm och strax därefter sluta springa runt.

Jag tror att det som nu suttit fast släppte och han kände att det inte var så jobbigt som han kanske trodde att det skulle vara? Vi får se i dag när jag ska rida honom om han vi ska ha någon mer uppgörelse vid longeringen innan jag sitter upp! Jag vill helst inte att det ska bli bråk när jag sitter på ryggen för jag har ingen från marken som kan hjälpa mig då, fast hitintills har han varit lättare att rida än longera!



Inte helt nöjd häst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar