torsdag 6 augusti 2015

Heja Harry!

I går red vi ute!! Jag på Harry och Pajen på Clownen. Först red jag runt lite i ridhuset och Harry hakade glatt på Clownen. När vi kollat om Harry utan problem stannade bakom Clownen när han stannade så begav vi oss ut utanför ridhuset! Först tryckte Harry bakom Clownen men  Clownen är en quater och skrittar jättelångsamt så då red vi förbi i stället. Harry hade inget emot att gå först och när han blev tveksam var det bara att mana på honom så gick han, eller travade förbi det han tvekat för.

Jag tycker att det är viktigt att hästar lär sig att gå både bakom och framför andra hästar. Vi hade Clownen precis bakom så det var ju inte så att Harry fick promenera iväg på egen hand helt och hållet. Men jag ville visa honom att man även kan gå fram utan draghjälp. När något verkade att bli för obehagligt fick Pajen rida före med Clownen. Vi red ner till Pajens uteridbana som ligger kanske en femhundra meter bort längs med en så gott som trafikfri grusväg. Harry var glad och lite spänd men betedde sig mycket världsvant ändå;)!

Sedan red vi på ridbanan som enligt Pajen de flesta hästar brukar reagera på då där går kor några hundra meter bort vid ena sidan och en flock med ston och föl bredvid vid andra sidan. Harry var till att börja med skeptisk till att gå utmed långsidan på "kosidan" men då fick Clownen bara gå före så då gick det bra, sedan kunde vi göra det själva.

Vi gjorde igångsättningar mellan skritt och trav, vi vände snett igenom i båda varven och galopperade i vänster och höger varv och sedan red vi hem. På hemvägen travade jag och Harry hemåt själva medan Clownen och Pajen skrittade efter oss. Inga problem sa Harry detta fixar jag på egen hand och travade glatt förbi vårt sällskap och lämnade dom i fjärran. Harry fick även träna på att stå stilla när jag pratade med folk på marken och Pajens hund sprang lös omkring oss också detta hur coolt som helst! Jag tror att Pajens väluppfostrade hästar är mycket goda förebilder till lille Harry!! Vi gjorde faktiskt en sak till jag red över Pajens trailbro inne i ridhuset innan vi red ut! Visserligen brukar Harry trava över den när vi longerar då jag missbedömer avståndet till den, men ändå!! Han är nog en rätt cool häst den där Harry!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar