onsdag 5 augusti 2015

Handen T, Brown handen!!

I går hoppade jag Dante och det gick bra på slutet men så där i början. Jag måste skärpa till mig när det gäller mina händer!! På Dante  blir det väldigt tydligt när jag börjar ratta för mycket, vilket är bra för då får jag direkt ett kvitto på när jag gör fel och när jag gör rätt!! Så passet började med rattning men slutade med finlir och då gick det bra! Gör jag fel säger Dante ifrån och gör jag rätt så gör Dante rätt!

Jag ska börja skriva ner vad jag måste tänka på efter och inför varje ridpass! jag får plocka fram Andys papper igen och skriva ner Pre Actions och Game Agendas vilket även hjälper mig att hålla focus. Sitsen över hinder är en annan sak jag jobbar med nu och som jag aktivt måste tänka på! Jag viker mig för mycket i överlivet när jag hoppar vilket stör hästarna, jag måste i varje språng tänka på att låta hästen hopp upp till mig och jag inte ner till den! Som alltid när man ska ändra på något så blir man förvirrad och går bakåt några steg och känner sig som en nybörjare. För min del blir det även svårt att hålla focus på mer än en sak i taget vilket gör att allt annat jag måste tänka på att göra blir skitsvårt men skam den som ger sig. Det är ju som sagt ALDRIG för sent att bli BÄTTRE!!

Note to me:
1. Stilla händer genom att håll ihop händerna.
2. Styr mer med benen än med handen, gör detta genom att fokusera på var jag har bogarna!
3. När jag tar ledande tygeltag får jag inte glömma att lätta på ytter så att hästen har chans att får plats med yttersidan!
4. Räta på överlivet och att inte gå med för mycket med det i sprången utan enbart gå med, med handen.

Mer än dessa saker kan jag nog inte hålla i huvudet nu på ett tag vissa andra saker får nog bara vara nu framöver, tills det här sitter. Annars kommer jag bara att bli frustrerad och besviken på mig själv.

Jag vill verkligen inte vara en handryttare och jag vill verkligen bli bättre och jag vill verkligen, verkligen ändra på det som inte är bra i min ridning. Dessutom vill jag göra rätt med Harry nu när jag fått en chans att utbilda och prägla honom, jag vill göra ett så bra jobb jag bara kan med den hästen.

Jag har därför börjat läsa ridlitteratur!! Jag är verkligen ingen teoretiker och jag tycker att det är tråkigt att läsa facklittertur av alla de slag! Jag är mer en praktiker och vill göra inte läsa, trots att jag har en av de mest teoretiskt inriktade utbildningar som finns på universitetet!! Jag har alltid undrat hur katten jag tänkte där?? Men man kan ju lära sig mycket genom att läsa också, uppenbarligen, så då har jag bestämt mig för att göra det även när det gäller ridningen.

Jag har därför börjat plöja igenom artiklar som jag hittade på den här sidan "Hemsidans bok" av Dag Nätterkvist. Där står följande, som jag nu framöver ska ha i åtanke. "Lämplig styrka av förbindelsen mellan ryttarens hand och hästens mun (nos) kan vara  med ungefär samma styrka som de unga nyförälskade hålla varandra i handen under biobesöket och med samma ändamål - kroppslig och själslig kontakt. Det är de små förändringarna som hästen uppfattar och som ger stora resultat." (D. Nätterqvist, Hemsidans Bok, http://www.jakobslund.se/dadde/kap5Tyg.htm. Törnbotten, 1999)
True, true!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar