måndag 3 augusti 2015

Skärpning T. Brown

Dags att ta tag i det här med bloggandet igen. Jag ska försöka skärpa till mig och få struktur på min tillvaro nu när det snart är höst och livet börjar rulla på i sina vanliga spår. Semestern är slut och på måndag är det dags att ta sig till jobbet igen. Jag har haft en bra semester där jag stressat av och faktiskt känner mig både nöjd och utvilad. Det har varit mycket häst, häng i soffa eller trädgårdsmöbel beroende på väder, mycket rosévin, god mat, fantastiskt födelsedagsfirande och lite annat smått och gott. Vädret har varit bra ur min synpunkt då det inte varit så tokvarmt och när det regnat så fanns ju soffan och Netflix;)! Så jag har inget att klaga på även om andra kanske har det!

Harry har blivit tam och kommer nu fram till mig i hagen på egen hand, numera känner han sig så trygg med mig att om han ligger ner i hagen när han ska hämtas så ligger han kvar tills jag drar upp honom.

Jag har mest jobbat honom från marken den här månaden då han haft ett par räliga vargtänder som han varit störd av och som gjort att han protesterat vilt mot bettet. Jag har därför tömkört honom med sidepull, för att lära honom start, sväng och stopp från marken. Han är väldigt duktig och kan svänga i både skritt och trav på tömmen så jag hoppas att det även funkar från ryggen nu.

Innan vi började med tömkörningen satt jag på honom fyra gånger och vi har ridit i skritt och trav, det gick bra och han förstod det här med skänkeln redan andra gången så det har han nog kunnat sedan innan. Det som inte fungerande var förhållningarna då han blev mycket upprörd då man tog honom i munnen, av förklarliga själ. Men nu är vargbissingarna ute och när nu jag efter några dagar tömkörde med bett så var det inte några problem alls.

Harry kommer att stå kvar en vecka till i Vilda Västern så att Pajen kan hjälpa mig från marken ett tag till då jag nu ska upp på ryggen igen och rida honom. Förhoppningsvis kan jag efter denna veckan klara mig på egen hand. Nästa helg flyttar vi till ett nytt stall med alla faciliteter och då kan jag sätta igång med utbildningen av Harry på riktigt. Jag måste då klara mig utan Pajen som snuttefilt, hur det nu ska gå. Hon har varit till en ovärderlig hjälp och jag har lärt mig en massa bra saker av henne. 

Förutom tömkörning har vi tränat på lastning och snart kan jag nog lasta honom helt på egen hand! Så både Harry och jag har haft fullt upp!


Man blir trött av att jobba!!


Lastträning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar