onsdag 12 augusti 2015

Danteskutt och Harrytankar

I går hoppade jag Dante och det gick mycket bättre denna gången då jag faktiskt kom ihåg min lista.

Tittis Lista:
1. Stilla händer genom att håll ihop händerna.
2. Styr mer med benen än med handen, gör detta genom att fokusera på var jag har bogarna!
3. När jag tar ledande tygeltag får jag inte glömma att lätta på ytter så att hästen har chans att får plats med yttersidan!
4. Räta på överlivet och att inte gå med för mycket med det i sprången utan enbart gå med, med handen.

I några av de första anridningarna trillade jag dit och rattade, något mindre än förra gången men ändå
Sedan bet jag ihop och fokuserade och då gick det riktigt bra. Dante var betydligt nöjdare och vi fick till några riktigt bra linjer och språng på hinder. Enligt Mr B hade jag även en bra position över hindren.

Just nu är Dante den enda häst som jag hoppar. Metallic har vilat från ridning i två veckor helt och hållet. Han har haft det riktigt skönt och mysigt i Bästa Grannens hage och jag har kunnat vinka till honom från loggian. Nu är han tillbaka på LCR och S håller på att sätta igång honom. Han ska vila från hoppning denna vecka med. Sedan får vi se hur planeringen ser ut för honom framöver gällande träning och tävling! Just nu har S sådan ridabstinens så hon vill nog gärna ha sin häst på egen hand ett tag;)!

Harry promenerade för hand häromdagen då vi tittade lite på vägarna runt omkring vår anläggning. För att rida ut så tror jag att man måste rida längs med asfaltsvägar en bit för att komma till ställen där man kan trava och galoppera. Jag har checkat av hur han reagerar för trafik och det ser inte ut att vara några problem. Vi har träffat på stor lastbil, stor lastare och massor med personbilar, inget som bekymrade lille häst då i alla fall. Han är mer "frustig" inför vägmärkena! I dag ska han vila.

Jag måste sätta mig ner och göra en veckoplaneringar för Harry också. Jag hade tänkt att han får vila de dagar jag rider dom andra hästarna och sedan får han göra saker när jag bara har honom. Just nu är det mest, tömkörning/longering och paddockridning som ska planeras in eftersom start, stopp och sväng bör funka bra först, men såsmåningom vill jag ju även komma ut i "naturen" med honom och löshoppa honom.

Lite beroende på hur mycket han går framåt i ridningen och stärker upp sig så får jag se när det kommer vara dags att hoppa in honom också! Målet när året är slut är att han ska kunna gå rörelserna i ett LC program stadigt och inte för vingligt (det är väl några övergångar någon långsida, snett igenom och 20 diameters volter, eller?). I hoppningen borde han kunna ta sig runt en liten bana och kanske komma iväg på någon Pay &Jump på mycket låg höjd?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar