onsdag 19 augusti 2015

Harry tränar

I går var Harry med på sin första träning! Vi red med i hoppgruppen den första kvarten och tränade på att gå över bommar och gå med andra hästar. Kul med andra hästar men svårt med bommar sa Harry! "Vad ska jag gör med dom här då, springa förbi, inte?? Ska jag gå ÖVER dom, med ALLA mina ben, vet du hur många ben jag har?" Var ungefär hans första reaktion. Sedan förstod han att han skulle gå över dom och det var väldigt mycket att tänka på för Harry så han fick ta en lite paus och stå helt stilla innan vi bytta varv. Sedan orkade han lite till. Efter några gånger så förstod han och gick över dom rakt i skritt för att avsluta med att trava över dom en gång! Sedan var Harry trött, jätte trött! Då hoppade jag av och skrittade av honom för hand. 

Harry är nog en fundersam häst till naturen, man riktigt såg hur tankarna virrade runt där inne i hans huvud när han mentalt försökte förstå vad det hela handlade om! Jag har sett ett litet mönster hos Harry vid inlärning. Först så försöker han göra det man begär av honom, fast han inte riktigt vet hur, sedan börjar han förstå vad det går ut på och börjar göra rätt, då måste han stanna upp och tänka ett tag. Sedan kan han fortsätta en liten stund till och sedan är det dags att avsluta. Ger man honom inte tiden att stanna upp och "tänka" så kan han börja protestera genom att till exempel vägra röra sig ur fläcken eller försöka springa undan!

När han tänker så får han en riktig "tänkarmin", han fäller ut öronen åt sidan och sjunker liksom in i sig själv och står och stirrar framför sig eller på mig! Efter det är han helt färdig i både knopp och kropp! Jag vill poängtera att jag på inget sätt tror att detta är något som Harry gör på ett mänskligt sätt men när man förmänskligar det man ser så ser Harrys inlärningsmönster ut ungefär så här. Om ni förstår vad jag menar?

Hur som helst så är han en riktigt rolig häst att jobba med! Han känns stabil och trygg i sig själv och han är positivt inställd till det mesta. Han protesterar lite då och då så humör har han nog men förhoppningsvis inte mer än man kan hantera. Det ska bli roligt att se hur det hela kommer att utvecklas framöver. Jag vet ju inte ens om Harry kan hoppa?? Jag hoppas att det ska löshoppas någonstans snart så att jag får se om han kan det han är skapt för att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar