torsdag 27 augusti 2015

Harry skuttar

I går var det dags för Harrys andra "hoppträning". Jag vet inte om Harry fick för sig att han skulle träna lite innan? Vid lunch ringde stallägaren och berättade att Harry hoppat ut från hagen, han var tillsynes oskadd men hade skavt av lite skinn på ena frambenet. Jag antar att han får arbeta lite mer på sin frambensteknik framöver;)!
 
När jag kom till stallet och kollade av honom såg han ok ut, lite skinnflådd men inte svullen eller varm så jag ansåg att han gott kunde vara med på träningen. Harrys hoppträning går ut på att han är med på framridningen och får hänga på att trava över bommar. Han var jätteduktig och travade fint över bomserierna i båda varven först bom, plank, bom och sedan rida rakt fram och trava över fyra bommar till, fatta galopp och galoppera längs med kortsidan för att sedan sakta av (dom andra skulle fatta galopp och lägga en volt mellan bomserierna). Han gjorde allting som han skulle så han har fattat vad bommarna var till för.
 
Jag var dessutom väldigt noga med att ta ut riktmärken och rida mot när jag red längs med spåret så Harry sprang inte ut i fältet med mig den här gången, jag försökte även att ha tyglarna korta(utan att dra honom i munnen) och då var det helt plötsligt mycket lättare att styra, tänka sig:)!
 
När vi travat serierna två gånger i varje varv vilade Harry en stund och sedan avslutade vi med att trava över två små hinder på ca 30-40 cm som stod snett igenom, två gånger över varje. Dom första tre gångerna travade Harry mer än hoppade över. Men när vi tog planket sista gången tog han ett litet språng och landade i galopp och galopperade spikrakt fram efteråt! Då ficka Harry jättemycket beröm och jag hoppade av och skrittade av honom från marken. Det hela tog väl en kvart- tjugo minuter men Harry var helt slut i både kropp och knopp.
 
I kväll tänker jag rida ut, då en av tjejerna i stallet kunde tänka sig att hänga med oss och visa en runda. Jag tänker som så att det är bra om han rids ut dagen efter han har gått ett "hårdare" pass. Då är han lite trött, då är det mindre chans att han hittar på något tokigt. I gengäld får han sedan vila två dagar på raken en dag i hage helt och en dag hage + promenad. Jag filar lite på hur upplägget arbete vs vila ska se ut för Harry framöver.  
 
Först hoppade Harry det här!
 
 
Sedan det här!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar