torsdag 27 augusti 2015

Planering

Jag är ju inte den som brukar planera så värst noga utan har nog mest en grovplanering i huvudet. Denna grovplanering följer jag mer eller mindre! Med tiden har jag blivit mer seriös och med Harry tänker jag faktiskt vara RIKTIGT seriös. Jag har därför suttit och skissat på en planering för de kommande veckorna. Jag utgår ifrån att lille häst ska gå ca 4 dagar i veckan och att passen ska vara så varierade som möjligt gällande underlag och innehåll.

Som utgångspunkt har jag "Flyingemodellen" gällande antal pass han ska gå i veckan och där man rekommenderar att fyraåringar ska gå fyra dagar och sedan vila. Det jag funderar på nu är om det bästa är arbete varannan dag eller arbete ca två dagar och vila 1-2 dagar i mellan. Jag har gjort en planering där han vissa dagar ska gå två dagar på raken och då vilar två dagar och där han vissa dagar går en dag och vilar en och sedan går en dag. Detta lite beroende på vad passen skall innehålla. Jag tänker till exempel att jag inte ska rida ut en dag då han vilat dagen innan, då jag inte känner mig helt övertygad om att han är så van vid mig att uteritt är bra att göra efter en dags vila. Ni som är haja på det här med unghästar får gärna komma med råd och förslag.

Jag har visserligen haft en rad unghästar men dom har jag inte varit så himla noga med utan har tagit deras ridning dag för dag. Lite ridning här och lite vila där som det har fallit mig i smaken. Men den här gången är det "gör om gör rätt som gäller"

Jag har även ridit ut mycket med mina tidigare unghästar men då har dom stått uppstallade med möjligheter att rida ut som varit idealiska för unghästar dvs ingen trafik eller bebyggd omgivning, alternativt väldigt lugna och medgörliga unghästar! Dessutom hade jag förr om åren inget risktänk överhuvudtaget och tyckte inte alls att det var några som helst problem att rida ut och galoppera på ett fält på en häst som var sutten på tre gånger innan.

Med åldern har jag insett att:
1. Fan vad man slå sig om man trillar av!
2. Fan vad hästen kan slå sig om man trillar av!
3. Hästen kan försvinna om man trillar av!
4. Hästen kan åsamka andra skador om man trillar av!
5. Fan vad jobbigt det är om man trillar av och att det är NÅGON ANNANS häst som skadar sig eller åsamkar någon skador, eller försvinner!!

Så jag tänker att det här med att rida ut på en ej helt utvilad häst är ett bra sätt att tänka! Gällande övrigt arbete så är det som vanligt att man får tänka på underlag, innehåll och syfte med arbetet! Jag har även lagt in en hel veckas vila för Harry för återhämtning av kropp och knopp, då jag ändå ska åka bort halva veckan så tyckte jag att det kan passa bra! Nedan ser ni lite hur jag skissar på att lägga upp de kommande veckornas träning, om ni nu kan läsa! Vilda Hilda vi kan nog inte kalla oss "Stall Oseriös" längre!!




2 kommentarer:

  1. Motion 4 dagar i veckan tycker jag är ett bra upplägg, däremot inte vila 2 dagar i rad.

    Hade din "hagsituation" sett annorlunda ut ( fler timmar i hagen och med sällakap av annan häst) så hade jag tyckt att det var mer ok men när hästar går (läs står) i hagen så få timmar och ensamma bör man röra på dom på något annat sätt också tycker jag.

    Du kan (ska) ju inte heller motionera din häst så fysiskt och psykiskt trött att den kan stå sig" på det i flera dagar utan risk finns för en massa onödig överskottsenergi.

    SvaraRadera
  2. Jag promenerar honom oftast när han har sina vilodagar så helt stilla är han inte, men jag jobbar honom inte aktivt eller sätter på honom utrustning förutom grimma!

    SvaraRadera