måndag 17 juni 2013

Trivseldag och förvända åttor

I dag hade vi trivseldag på jobbet och var i Alnarpsparken där jag aldrig har varit förut. Men det är inget som jag tänker skriva om här. Efter jobbet åkte jag till stallet där det var varmt och fuktigt, ingen kombination som jag direkt gillar i ridsammanhang.

Jag inledde med att beta Russ som är på gräsinvänjning inför att han ska gå i gräshage efter Lundahoppet. Jag hade en lite överläggning med mig själv huruvida vila är ett bra upplägg då det gäller att komma i form inför tävling. Mitt bättre jag kom fram till slutsatsen att det nog var bäst att masa sig upp på hästryggen och trimma lite för att vi som ekipage skall vara i toppform inför det stundande Lundahoppet. Knatten fick vila i går då jag helt enkelt inte orkade ta mig samman och rida eftersom jag hade en sån huvuvärk så att det var tokigt.

Vi skrittade först ut en liten runda och sedan galopperade jag på hoppbanan. Just nu håller jag på med att rida förvänd galopp på en åttvolt. Vilket är lite trixigt eftersom det blir ett byte tíll förvänd galopp, vilket förvirrar både mig och häst ibland. Men Russ börjar bli väldigt lydig så det går faktiskt ganska bra med den här övningen nu. Vi avslutade passet med att ta två språng över den nya vattenmattan. Knatten har nog släppt det här med vattenmattor för han hoppade den direkt utan att ens titta!

                                                                                                                                                    Foto:Ewa Levau

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar