torsdag 17 januari 2013

Joggijogg

Som jag skrev innan så var jag tvungen att säga till mig själv på skarpen att jag visst måste rida fast det är tusen minusgrader. Jag kom över min ovilja genom att komma fram till att ridpasset skulle ägnas till lite enkel jogg och att jag inte skulle ställa några krav på mig eller russ.

Efter detta beslut blev det lite enklare att göra i ordning hästen och ta sig till ridhuset. Jag satte inte ens på sporrar, vilket jag ångrade så fort jag kom upp!! Känslan av förstoppad pissmärr infann sig ganska omedelbart då Knatten föga tog notis om mina sporrlösa hjälper. Det som då hjälper är att galoppera så att han i alla fall går lite framåt, så det gjorde jag. Lite slappt och likgiltigt till att börja med men ju mer russ vaknade till desto seriösare blev jag. Så det enkla, kravlösa passet avslutades med att jag hade en jätte fin känsla och att Knatten var riktigt genomriden och loss i ryggen. Jag avslutad med att göra galoppombyten i små serpentinliknade bågar över halva ridhuset där han gick i en låg och rund form och bara flöt på. Jag var mycket nöjd med både mig själv och russet efter ridpasset.

M kom in en liten stund i ridhuset och hon var mycket förvånad över att jag faktiskt satt på hästryggen trots den bittra kylan. M har rätt bra koll på mina vanor när det gäller att vila hästar i form;)! Hon hade varit inne i stallet och frågat efter mig först, hon hade tagit förgivet att jag skulle låta Russet vila. A hade då berättat för henne att "Titti rider faktiskt, men hon var inte glad när hon gjorde i ordning hästen utan klagade vilt" Varpå M hade skrattat igenkännande;! Säger en del om mig och mitt bitvis något tjuriga humör!

Kan tipsa om denna övning om man vill få en följsam häst. Kan ridas i alla gångarter, man ska egentligen ridas med koner eller mellan hinder i en serie med ca 10-10,5 m mellan. Men om man inte har en sådan serie uppsatt kan man göra det så här. När man svänger ska man tänka som om man styrde en cykel, alltså att följa med fram med ytterhanden, hemsk tanke för en del kanske, men detta för att hästen ska få yttersidan fri så att den får strecha ut denna och samtidigt balansera upp sig själv. Lite stöttning med ytterskänkeln behövs och Pålle ska vara ordentligt ställd inåt. När man väl kommit igenom här så får du en väldans mjuk häst som verkligen är loss på båda sidor samtidigt som man fått igång bakbenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar