fredag 11 januari 2013

Nya pjuck

Hovis var och slog på Knatten hans nya louboutin i dag !! Knatten nöjer sig minsann inte med skor från skopunken uten tjusiga märkesskor ska det minsann vara!! Smakar det så kostar det vilket jag blir glatt påmind om si sådär varannan månad. Knatten vill dessutom få nya skor ofta!! Var sjätte vecka mer bestämt. Åtta veckor är bara inte att tänka på i hans värld. Jag har inget att säga till om utan det är bara att gilla läget. Tidgare i livet köpte jag fina skor till mig själv, nu får Knatten dom!

Jag resonerar som så att det är lika bra att kosta på sig bra skoning och hålla god koll på hovarna eftersom det trots allt är dom som bär runt på hela hästen! Dåliga hovar med dålig skoning kan säkert bädda för en massa onödiga skador och förslitningar. Jag är så himla tacksam för att jag har en sådan bra hovslagare. Han är kunnig och lätt att prata med när det gäller undringar och funderingar om man har om skoningen. Han dyker alltid upp i tid och han är lätt att få tag på!! Han är duktig med hästarna och har ett fantastiskt tålamod med den störigaste av störiga hästar, Knatten då.

Knatten har faktiskt blivit riktigt duktig att sko men det var han inte från början kan jag säga! Jag skämdes som en hund och trodde inte att det skulle bli någon mer skoning efter att Hovis hade skott honom andra gången. Knatten stod inte still, han hängde, han sparkade visserligen inte men han drog hovarna till sig hela tiden så stackars Hovis hade ett helvete när han skulle slå i sömmarna! Knatten lade helt enkelt in överväxeln när det gäller att inte samarbeta! Det blev dessutom värre efter varje skoning då Russet även lade sig till med att resa sig i stallgången.

Vid ett tillfälle var Russet helt oregerlig och vi var två stycken som fick stå på var sin sida om honom för att få honom att vara stilla. När Hovis äntligen var klar och Knatten fick stå på alla fyra igen, tittade Knatten illvilligt på Hovis låda, som stod en bit framför honom i stallgången. Sen tog han två steg bakåt,  reste sig på bakbenen och satte med stort eftertryck ned bägge framhovarna i lådan med en smäll, så att alla saker i den spriddes över hela stallgången. Efteråt såg han mycket nöjd ut och stod kolugnt och tittade på oss med öronen glatt framåt och var på ett strålande humör igen!! Jävla Knatten sade vi nog då unisont i stallet, om jag inte minns helt fel!

För att få bukt med det här irriterande beteendet inledde jag operation "göra  russ lätt att sko". Mellan skoningar tränade jag på benhantering genom att stretcha, banka på hovarna med en hammare och lyfta upp och ner benen inte bara vid hovkratsning utan hela tiden. När han skoddes fick han till en början vara bremsad samt ha en person som korrigerade honom varje gång han övehuvudtaget rörde sig! Det tog några skoninar men han blev bättre och bättre varje gång och idag kan Hovis ta honom helt på egen hand!

Vill bara poängtera att vinkeln här på bilden inte är optimal! Här ser det ut som att djuret har en helt galen benställning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar