onsdag 23 januari 2013

Träning och händer

Jag kastar inte sten i glashus eftersom jag inte rider med mina händer liggande. Jag kollade i spegeln i går när jag red och frågade MrB om han tyckte att jag red med liggande hand. Det tyckte han inte. Jag frågade honom även om det här med de liggande händerna hos proffsen och om varför det var så vanligt bland dem. Han visste inte varför det var så vanligt men han hävdade bestämt att det var fel och att dom skulle ha ridit ännu bättre om de haft händerna korrekt. Så då fick jag det svar jag var ute efter;)! Jag har rätt om att det fortfarande är lika fel med liggande hand som det var i tidernas begynnelse när jag började rida!

Nu till gårdagens träning som mest gick ut på att rida lite olika linjer. Vi började värma upp över upphöjda travbommar på volt. En uppvärmningsövning som för tillfället tycks var Mr B favorit. Eftersom vi nu ridit den några gånger börjar Knatten bli en riktig expert och trampar fint över all bommarna med inner ben in under sig samtidigt som han verkligen använder sin långa rygg. Russ var faktiskt så lite russ man bara kan vara och kändes väldans mycket som en riktigt trevlig, lydig, lyhörd och genomriden storhäst! Han lyssnade fint på ALLA hjälper både framåtdrivande, förhållande och sidförande, och var inte ett dugg skänkeldöd?! Helt enkelt riktigt härlig att rida. Var Knattens nyvunna känslighet för hjälper helt plötsligt kommit ifrån har jag inte den blekaste aning om. Kanske en kombination av, sträng kyla, nyklippt päls och billiga rullsporrar från Hööks? Skit samma det är väl bar att njuta så länge det nu varar.

Efter uppvärmningen hoppade vi och detta gick också bra. Knatten känns så positiv och glad när han hoppar och vill verkligen fram till hinderna, samtidigt som han är väldigt lydig för tillfället. Jag tyckte även att jag själv låg lite mindre som en groda på halsen. Jag försöker ju få lite mer kontroll över min sits på distanseran så att jag får bättre kontroll över situationen mellan hindren. Ibland känns det nämligen som om jag bara hänger med där framme i lätt sits och inte hinner komma tillbaka med med överliv tillräckligt fort. Det är svårt att förklara, men jag jobbar på detta just nu. Det gick faktiskt bra tycker jag, ända fram till slutet då vi skulle avsluta på en kombination. Där hann jag inte få upp mitt överliv tillräckligt fort. Men Knatten fixade det ändå bra fast han hade mig på halsen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar