onsdag 16 januari 2013

Minus, minus, minus

Känner redan nu att jag måste peppa mig inför att rida i kväll. Det är så kallt så att man fryser hur mycket man än pälsar på sig! Det finns inga skor eller stövlar i världen som hjälper när det är så här kallt känns det som. Jag avskyr att frysa om fötterna! Detta är något som jag faktiskt har klarat mig ifrån än så länge den här  vintern, i alla fall det där riktigt smärtsamma fotfrysandet.

När jag var liten, på den tiden då jag hade Lollo, så var det en riktigt kall vinter i Skåne en gång, ja säkert flera gånger, men just den här vintern kommer jag ihåg. Det var mycket snö och sån där knistrande kyla som vi sällan får här nere. Snön låg dessutom kvar länge och fylldes på efter hand. Som jag minns det var det ner mot 18 minusgrader och jag kommer ihåg att min morbror tyckte att jag var grym som tog ut hästen och red.

När man red och hade varit ute ett kort tag var hela bringan på hästen täckt av rimfrost och det satt istappar i känsel håren runt mulen. Jag red ute på fälten i snön och Lollo var hur pigg och glad som helst. Jag minns en kväll då det var stjärnklart och månsken vilket tillsammans med snön gjorde att det var nästan lika ljust som på dagen. Jag galopperade över fälten på lurvig , frustande, glad Lollo, våra andedräkter stod som rök ur skorstenar ur våra munnar. Jag kommer ihåg att jag då upplevde, den sortens lyckokänsla som man bara kan känna när man sitter på en hästrygg och spränger fram i galopp, ni vet, kan ni känna den? Den underbaraste av underbara känslor. Det är en speciell känsla och som för mig är förknippad med hästar och ridning. Jag blir glad bara jag tänker på det här minnet:)!

Nu irrade jag bort mig lite, det jag vill komma till var att den här vintern frös jag extremt om fötterna tills jag kom på att dra raggsockorna utanpå stövlarna. Min mormor hade stickat ett par riktigt tjocka, varma raggsockar till mig som passade utmärkt till detta. Dom var randiga i knallgult och orange minns jag. Jag kan inte ha sett klok ut men då var jag inte så fåfäng som jag är i dag. Fast fåfängan ska jag kanske lägga på hyllan, jag har ett par stora, tjocka lila raggsockar som jag kanske skulle använda mig av. Vad tycker ni!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar