fredag 25 januari 2013

Kort pass

det blev ett kort pass nu i kväll. Knatten var inte så drömlik som i tisdags eftersom jag glömde sporrarna i stallet. Han var därför inte fullt så uppmärksam på mina hjälper som jag hade kunnat önska! Jag orkade dock  inte gå tillbaka till stallet för att hämta dom utan red på utan ändå. De hade faktiskt kunnat vara betydligt värre för han var ändå hyfsat ok utan sporrar, jag fick tyvärr inte den där lilla extra piffen på de framåtdrivande hjälperna som jag hade fått med sporrar. Jag antar att det kanske är bra att rida utan sporrar ibland, men jag gör det ogärna. Hellre en liten kick med sporren för en snabb reaktion än att sitta och banka utan sporrar, för det måste man göra med Knatten, annars händer det inte mycket.

Knatten är en mycket okänslig häst ibland! Man kan rappa till honom med spöt rätt hårt utan att han överhuvudtaget reagerar. Nu brukar jag inte använda spöt så ofta, men dom få gånger jag gjort det har det varit ganska meningslöst, Knatten viftar bara till lite irriterat med svansen, i övrigt reagerar han oftast inte alls. Det är väl russet i honom som kommer fram antar jag, eller kallblodet. Jag vet inte om jag har berättat det innan, men Knattens mamma hade lite svårigheter gällande modersrollen och uppvisade tydligen ett visst avståndstagande från Knattur. Han fick istället ty sig till ett annat sto, som jag tror var en korsning mellan nordsvensk och ardenner. Jag vet inte om han diade henne men hon förbarmade sig tydligen över honom och tog sig an honom när hans egen mor inte gjorde det.

M och jag tror att det är därför som Knatten är lite dubbel i sin natur. Ena stunden fullständigt loj och flegmatisk för att i andra stunden bli fullständigt explosiv och på tårna. Det flegmatiska draget är nog det som  är mest framträdande, Kallblod + halvblod = Knatterruss.

Det roliga var att när jag fick reda på detta av uppfödaren så hade M precis läst en artikel om ett försök nere i Tyskland eller något. Detta försök gick ut på att embryon från bra tävlingshästar sattes in i kallblodsston. Kallblodsstona fick föda och ta hand om fölen, för att de biologiska mödrarna skulle kunna fortsätta att tävla och för att fölen skulle få riktigt god fet kallblodsmjölk, för att växa sig stora och starka. Experimentet fick tyvärr avslutas då fölen blev allt för flegmatiska för att användas till tävling!! Rätt roligt faktiskt med tanke på Knattens personlighet.

Det är inte Knatten och hans styvmamma på bilden!!
                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar