söndag 23 december 2012

Det tar sig

I dag sov jag till nio!! Det har inte hänt på evigheter! Nu sitter jag och väntar på att resten av familjen ska vakna, då ska vi julstäda, jippppi, NOT!! Men det behövs verkligen eftersom här ser ut som kom och hjälp mig att dö! Stallet blir det inte förrän i eftermiddag/kväll i dag.

Rassel har sovmorgon han med!
                                                                                                                                                 
På söndagaskvällar brukar det vara rätt så folktomt där uppe så då tänkte jag passa på att tömköra eller longera. Jag vill helst arbeta honom från marken minst en dag i veckan. Det är inte alltid det går eftersom det mitt i veckorna är fullt i ridhuset på kvällarna och kan man då inte vara på utebanan, då blir det svårt med longering/tömkörning! Folk brukar inte precis uppskatta när man tar upp halva ridhuset med en eventuellt galen häst! Så i kväll ska jag försöka att få in ett "från marken" pass.

Jag tycker att det är väldigt bra att arbeta dom från marken eftersom dom då får en chans att arbeta utan ryttare på ryggen som stör och så kommer man åt dom på ett annat sätt. Nu vet jag att det är många som nästan aldrig arbetar sina hästar från marken, precis som om det inte är något riktigt arbete! Men det håller jag inte med om, det handlar om hur man arbetar hästen. Om man bara står i mitten och låter hästen bara luffsa på utan att vara inspänd eller något annat komplement till inspänning så är longering rätt så meningslöst! Men rätt utfört så är det ett väldigt bra träningssätt tycker jag. Dessutom upptäcker man lättare om hästen inte skulle gå rent eller på något annat sätt har ett avvikande rörelsemönster. Vilket jag i och för sig alltid tycker, men det är oftast inbillning! Fast inte alltid, jag har upptäckt en del diffusa hältor på detta sätt genom åren,  där jag inte har känt det när jag ridit. Så det får det bli i kväll, longering!

I morgon hinner jag inte rida eftersom jag då får agera husmoder och stå i köket och förbereda julmaten med mamma! Hoppas J kan ta honom, då kan dom skutta runt på LCR;s obligatoriska julklappshoppning och jag slipper stressa ihjäl mig!

1 kommentar:

  1. God Jul och Gott slut på 2012!!! :-)
    Never stop rockin´!

    SvaraRadera