tisdag 11 december 2012

Sätta igång

Nu får russet inte vila längre! Ridkläderna ligger i bilen och kommer att vara trevligt kalla att ta på sig när det är dags att byta om. Tar jag upp dom på kontoret så kommer hela rummet att stinka häst, vilket inte ens jag uppskattar, häst ska det lukta i stallet och helst ingen annanstans.

Tänkte jogga Knatten lite i ridhuset för bara för att få sitta på en häst igen, visserligen red jag i går i ett av numren på luciashowen, men då på lille Riccochet en av ridskolehästarna. Det var inte som att sitta på Knatten precis, lite stelare, lite långsammare om man nu ska jämföra. Riccochet kämpade på bra på sina stela så små ben så han fick mycket klapp och godis efteråt. Nu vill jag i alla fall rida på riktigt igen.

Knatten har stått i två veckor helt och hållet och det tycker jag får räcka för den här gången! Knatten håller förmodligen inte alls med mig eftersom han är ganska så bekväm av sig av naturen.

Blev det då någon ridning i går? Nej Knatten fick vila en dag till. Jag hade sådan fruktansvärd huvudvärk när jag kom till stallet och ridhuset var fullt så jag kunde inte tömköra heller. Jag vet inte men jag har så fruktansvärt svårt att motivera mig att rida när jag inte har en plan, vilket jag oftast inte har efter en längre vila. Helst vill jag då börja med att rida ut, men det är lite svårt nu när det är mörkt, snöigt och halt. Knatten är ju som bekant inte den mest stabila att rida ut i stan, så jag gör det helst under så gynnsamma förhållanden som möjligt. Det finns ju andra i omgivningen att tänka på!!

Nä russet fick vila ytterligare en dag och frågan är om han ska få stå i en vecka till? Svåra frågor, det är ju inte precis så att det är någon brådska. Jag tänkte inte börja tävla igen förrän i mars. Jag kan ta det lugnt i vår då vi mest ska befästa det vi gjorde förra året. Jag tycker att Knatten ligger väl framme i sin utbildning och jag har inte längre så himla bråttom att starta högre med honom. Stadiga rundor i 1.30 och om allt går väl 1.40 debut till hösten 2013. Låter det som en bra plan tro? Ja allt handlar ju om att russet och jag ska hålla också!! Mycket kan kullkasta de bästa planer.

Vad jag också skulle vilja är att vi på LCR fixar ihop ett lag till allsvenskan div 1 nästa år. Det hade varit så roligt att rida i lag och jag har ganska roliga planer för hur det skulle kunna gå till, jag har skrivit det i något inlägg här på bloggen (vet bara inte var).

En annan plan är att jag tänkte försöka kvala till  the Tour of Amateurs i Falsterbo nästa år! De passar bra med mitt övriga tävlingsupplägg eftersom jag då kan rida 1.20 och 1.30 på samma tävlingar och slå två flugor i en smäll så att säga. Kvala i 1.20, få rutin i 1.30. Då har jag två mål inför 2013 vilket behövs för att jag ska kunna hålla focus på träning. Slutmålet är att kunna starta 1.40 vilket jag aldrig gjort!! Någon gång ska ju dock vara den första. Debut i 1.40 året man fyller 44 höll jag på att skriva, men kom på att det var 45!!! Tjoho här kommer tanten och russet!!
alltså det är faktiskt likt 
                                                                                           

2 kommentarer: