lördag 22 december 2012

Lite mer trim

I dag red vi med M och Slipsen. Det blev ingen ridtur ut eftersom det blåste snålblåst, var nollgradigt och  utspridda isfläckar här och där. Att skritta ut i det vädret är bara en plåga och inget kul alls. Vi stannade därför i ridhuset och trimmade lite. Jag hade ingen direkt tanke inför ridpasset eftersom det inte vara meningen att trimma.

Jag fick ändå till det ganska bra eftersom jag kom på lite övningar efter hand som jag red. Jag försökte fokusera på att framför allt få russet rakt, vilket är ett helt företag! Det är nog något av det svåraste av allt att rida helt rakt fram, med en rakställd häst som spårar rätt med all benen, i alla fall på Knatten. Han har en förmåga att köra ut bakkärran hit och dit och det är svårt att hinna parera, för får du in höger bak så åker vänster ut direkt och viseversa. Man blir nästan sjösjuk på kuppen.

Jag började passet med att bara göra tempoväxlingar utefter fyrkanten och då försökte jag att aldrig rida mer än ett eller max två varv i varje varv. Jag bytte varv ofta antingen genom att rida snett igenom eller volt tillbaka. Detta gjorde jag i både trav och galopp, tror jag i alla fall, men typ något sånt.

Sen övergick jag till att vända rätt upp i skritt för att hinna med att få honom rak, här tog jag mycket hjälp av spegeln. I halva ridhuset, be mig inte säga bokstaven för dom kan jag inte, så gjorde jag halt. Mycket viktig att han fick under sig alla benen så han står rakt i hela kroppen och in under sig. Här får jag nästan tänka lite öppna för att få in skonkarna. Jag har mycket hjälp av spegeln här för där hinner jag se i den när något ben är på villovägar. Efter halten fattade jag galopp, fortfarande med uppsikt över bakbenen som inte får sticka iväg. Utefter långsidorna varierade jag att rida i öppna halva ridhuset och öka andra halvan eller tvärtom. Avsaktning vid kortsidan, vänd rätt upp i trav en bit övergång till skritt och sen halt igen och samma som innan med varvbyte efter varje rätt upp.

Sedan övergick jag i galopp och red rätt upp i öppna, i stället för halt strax efter mitten gjorde jag ett byte. Hela tiden försöker jag få honom rak. Skitsvårt och Knatten vill gärna byta lite här och var när det blir jobbigt. Sen red jag samma övning fast rakställd nästan svårare än öppna. Jag red även lite snett igenom här och där i skänkelviknig. Allt för att få honom rak och ta för sig lika mycket med bägge bakbenen vilket han gärna försöker undvika annars.

                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar