lördag 22 december 2012

Sovmorgon

God morgon! Vet inte vad sovmorgon är för er men för mig är det när man sover längre än till klockan sju. Nu vaknade jag  åtta!!                              
                                                                                   

Ska hälla i mig min morgonlatte och hoppa i ridkläderna och sen sticka iväg till stallet. Jag och M har planerat att rida ut med trollen. Kan bli hur spännande som helst. Om ni inte hör av mig mer så ligger jag kanske i gipsvagga på sjukhuset och Knatten knatar runt på stan.

I går läste jag igenom Hippson och där fanns en del intressanta artiklar. Som den med klonerna, jag tycker att det är ganska bisarrt faktiskt, men det är kanske bara för att jag är lite gammalmodig i mitt tänkande. Skulle  ni vilja ha en klon av någon av era hästar? Debatten kring klonerna har bland annat varit huruvida de ska få tävla eller inte. Men spelar det någon roll, frågan är väl snarare om man överhuvudtaget ska klona. Jag tycker bara det verkar vara onödigt, som någon sa i artikeln, på vilket sätt skulle detta föra aveln vidare?

Vill man inte ständigt vidareutveckla  blodslinjerna och föra in lite nytt så att man får fram nya individer med förbättrade egenskaper? Sen att man klonar valacker för att få fram hingstar man betäcker med, kommer det att vara gynnsamt i längden? Är dom inte valacker av en viss anledning, just för att de inte har kunnat godkännas av en eller annan orsak. Det finns väl en anledning till att man selekterar hingstar? Är det inte lättare att ta sperma och frysa in inför framtiden innan man kastrerar, om hästen nu skulle bli så fantastisk? Jag är inte speciellt insatt i avel så jag tänker kanske helt fel, men jag tycker att det är ganska konstigt och faktiskt lite obehagligt.

Nu är det som det är och framtiden lär väl utvisa hur det blir. Fast ur ett perspektiv är det ju intressant nu skulle man verkligen kunna göra intressanta undersökningar på hur arv och miljö påverkar en individs utveckling! För om två genetiskt identiska individer får exakt samma förutsättningar när det gäller utbildning, och uppväxtförhållanden, skulle dessa då bli identiska att rida och ha identiska resultat. För att sedan jämföra   med de som växer upp under helt andra förhållanden? Beteendevetaren i mig är väldans nyfiken på detta.

I framtiden skulle rent teoretiskt en och samma toppryttare rida en massa kloner som är exakt lika bra i samma klass och hur kul hade det varit??


Vet inte riktigt om jag hade orkat med att ha två identiska Knattar faktiskt, jag tror att en räcker gott och väl för mig!!
                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar