torsdag 13 december 2012

Mocka, mocka men inte städa!!

Mocka, fylla höpåsar och sätta hinkar är det enda jag gör i stallet nuförtiden. Knatten är inne på sin tredje vilovecka och jag tror att jag inte vet hur man gör när man rider längre?! Till helgen får jag ta oss i kragen och sätta igång igen. Snart är denna vecka slut och jag har en vecka till att jobba, sedan ska jag vara ledig i två veckor!! Det ska bli så himla skönt.

Den här hösten har faktiskt varit rätt så tuff och jag känner mig ganska sliten. Jag har varit ganska mycket ensam med Mathea sista månaderna. Att hinna med barn, häst, hund, heltidsjobb och vara helt själv kan vara ganska stressigt. Framförallt för att det alltid är något som blir försummat, är det inte barnet så är det hästen och är det inte hästen eller barnet så är det hunden.

Det som definitiv blir försummat är hemmet. Jag vill helst inte vistas hemma när det är ljust ute för då syns allt damm, och alla smulor på golvet. Damsugaren tittar uppfordrande på mig att den behöver motion och nya påsar, men jag bara orkar inte!! Jag är helt slut när jag kommer hem på kvällarna så det här med att städa finns inte på min att göra lista. Samtidigt så är jag en person som trivs bäst när det är rent och undanplockat så jag lider en hel del, men lidandet är mindre än tröttheten så städningen får vara.

För att överleva i dam- och smulhavet och så har jag löst detta genom att hålla mig hemifrån vid dagsljus och släcka ner så mycket det bara går när jag väl kommer hem, mysbelysning är min grej. Därutöver undviker jag även i allra största mån att gå barfota och jag plockar undan så att det inte är så stökigt samt ställer alltid in disken i diskmaskinen och håller diskbänken oklanderligt ren. Dessa  åtgärder ger en illusion av att hemmet är städat vilket gör att jag kan undvika städningen ytterligare ett tag! I stallet har jag däremot styr på saker och ting och sopar stallgången frenetiskt bara det finns det minsta lilla halmstrå där. Hemma låter jag halmstråna glatt vara kvar på golvet, möjligtvis sparkar jag  in dem under soffan så att jag slipper se dom!!
                                                                                 
                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar