lördag 29 december 2012

Hur man blir trampad på ett finger

Ja hur kan man lyckas bli trampad på ett finger av en häst? Gick jag på händer i stallet, nej! Kröp jag omkring på golvet med mina händer vid Knattens hovar, nej! Trillade jag, nej! Så vad gjorde jag då?

Jag strechade Russet! Jag kommer in i perioder när jag försöker göra detta efter varje ridpass och nu är det en sådan period. Nu stod jag och höll på med ena bakbenet där jag idiotiskt nog håller med handen om hoven. Knatten tycker att det är lite för jobbigt och sätter ner benet, inte så snabbt men ändå snabbt nog för att jag inte ska hinna släppa hoven. När han sätter ner hoven hamnar mitt finger mellan hov och golv, über klantigt från min sida måste jag säga. Från Knattens sida precis vad man skulle kunna förvänta sig.

Jag har tidigare beskrivit Knattens fantastiska förmåga att, springa på en, att trampa på en och att ge en danska skallar till höger och vänster. Han har brutit tre tår, två på mig och en på mormor B i stallet. Han har skallat alla i sin omgivning ex antal gånger och får han chansen försöker han även bitas lite då och då! Undrans om han tänkte att "visst fötter och tår är väl en sak men varför inte även lägga ett finger på min meritlista?" Heja Russet!

Han blev nog lite ställd när jag våldsamt ojande med handen i rakt upp i luften sprang ut från stallet och lämnade honom halvfärdig på stallgången. När jag kom tillbaka, nu lite lätt snyftande med en och annan tår på min kind, så la han sitt huvud på min axel och blåste mig tröstande i örat. Nu tror jag verkligen inte att han förstått vad han orsakat, men han kände väl att matte var lite skör och behövde lite tender, love and care.

Vad är då sensmoralen av detta, jo håll aldrig handen med fingrarna så att de kan hamna mellan golv och hov. Jag trodde att jag skulle hinna släppa och kom fram till att det gör man alltså inte alltid!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar