tisdag 25 december 2012

Laddar

Sitter nu här och laddar inför julens hoppkurs med Mr B. Det är första gången sedan vilan som vi ska hoppa på riktigt. Russet är i gång och nu är det dags att göra det vi gör, hoppe!!

Jag överlevde julafton och nu är julen färdigfirad för mig, jag konstaterade återigen att jag inte är ett fan av julen precis. Först ska man laga mat i tusen timmar fast man bara vill ligga i soffan och slappa, sen måste man stressa livet ur sig för att hinna färdigt med allt innan släkten kommer. Efter att i ex antal dagar hållit på med alla förberedelser gällande maten så ska den ätas, vilket tar max en timme i vår familj! Det känns rätt meningslöst för min del numera. Förr om åren roade det mig att laga mat så då gjorde det inget men numera roar det mig inte alls!! Svunnen är den tid när jag var en sann husmoder, ja i alla fall något mer husmoder än nu i alla fall. Sedan ska detta avslutas med att man plockar undan allting och diska! Givetvis används ju porslinet som inte tål att diskas i diskmaskinen!

Förutom detta skulle min kära mor dessutom ha en äkta gran som jag fick köpa i sista minuten innan jul. Eftersom det var i sista minuten tog jag första bästa gran jag hittade, den var väldigt fin men hade en ganska tjock stam. Jag konstaterade detta redan vid inhandlandet, vilket jag påpekade för försäljaren. Han trodde dock att den skulle gå ner i julgransfoten ändå och tycket inte att han behövde hugga till den. Eftersom jag bara ville hem så lät jag det vara. DUMT!!

Jag och Måns höll på i 45 minuter med att få till stammen så att vi kunde få ner den j....la granen i foten. 45 minuter precis innan gästerna skulle komma. När vi till slut fick till det var både jag och Måns rätt irriterade, svettiga och arga. Julstämningen på topp alltså. Nu står granen uppe hos mamma och är inte klädd!! Det ska tilläggas att mamma har en jättefin plastgran i garderoben som vi hade kunnat får upp på 45 minuter med pynt och allt. Men nä, en riktig gran skulle det vara. Den äkta granen som nu kommer att förbli oklädd OCH stå kvar halvvägs till påsk, för att därefter ligga i trädgården fram till midsommar då jag har tid och ork att köra den till tippen!!

Efter detta, ca 5 minuter innan gästerna skulle komma var jag äntligen färdig och kunde ställa  mig i duschen efter alla dessa julvedermödor. Vad händer då? Varmvattnet tog givetvis slut när jag precis har börjat tvätta håret. Så jag får avsluta mitt duschande i iskallt vatten. Vi det här laget morrar jag och mitt julhumör är inte vad det borde vara, milt och glatt alltså!! Jag gillar alltså inte julen så där värst mycket, eftersom det är nästan likadant varje år innan, stress och hets i dagar innan och sedan är själva julaftonsfirandet och allt avklarat på några timmar. Jag kan ju inte avskaffa julen så länge Mathea bor hemma, men jag tänker banne mig införa att julen skall firas med plastgran och cateringmat i fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar