tisdag 18 december 2012

Ridit

Nu har jag faktiskt börjat sätta igång russet på riktigt. Jag har ridit i två dagar nu. Det blev ett mellanting mellan jogg och trim där mycket av fokus låg på att få honom att gå fram ordentligt.

Detta med att gå fram "äkta" är lite av Knattens akilleshäl måste jag säga, han blir gärna lång och lite springig i stället för att sätt in bakkärran under sig. Dessutom är han som en ål att sitta på. Han har en otrolig förmåga att slira runt med hela kroppen så man får verkligen rida för att få honom att arbeta ordentligt. Trots allt detta är det ändå alltid en härlig känsla att rida honom eftersom där är mycket power i allt han gör, speciellt galoppen som är stor, mjuk och kraftfull. Fast nu börjar det även kännas att han har blivit starkare även när det gäller att sätta emot och komma undan, nackdelen när dom blir äldre. Samtidigt är det ju en större utmaning att rida dom då!

Jag älskar verkligen min Knatt, han har allt det jag vill ha hos en häst och han är den av mina hästar som verkligen är den drömhäst jag sökt i alla år! Han är snygg att titta på, han är fin i munnen, han rör sig bra, han är härlig att rida, han har en personlighet och han hoppar bra! Han lämnar sällan någon helt oberörd, han är gosig och sällskaplig när han sätter den sidan till, samtidigt har han humör och femton rävar bakom öronen så man vet aldrig riktigt vad som kan hända när man är med honom.

Det finns ingen häst som kan gå en så på nerverna som Knatten, samtidigt förlåter man honom det i nästa sekund. Han är en otrolig buffel som gärna går på och över en, har tidigare skrivit om detta så det behöver jag inte gå närmre in på. Han är både cool och nervig och detta kan skifta på noll komma en sekund. Från att stå som en lobotomerad geleklump till att vara ett fullständigt uppjagat fullblod, för att sedan i sekunden efter övergå att till att vara fullständigt avslappnad igen! Detta utan någon som helst förvarning!

I går fick han gå i karusellen och i dag ska jag rida igen. Jag är så sugen och verkligen peppad inför den kommande säsongen. Först är det julkursen för Mr B och sedan Gretzer träning första helgen i februari. Den ser jag verkligen fram mot. Sen är det allsvenskan om vi får ihop ett lag, vilket jag verkligen hoppas. Sen försök att kvala till Falsterbo, ja det är mycket att träna för och se fram mot. Må alla hästben vara med oss, amen!!

Sommaren 2010
                                                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar